Forum Modelarstwo i nie tylko... Strona Główna Modelarstwo i nie tylko...
Forum Modelarskie, Komputery i Filmy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Fiat CR.42 "Falco" - Answer [relacja]
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Modelarstwo i nie tylko... Strona Główna -> Karton i Papier
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:19, 18 Lut 2006    Temat postu: Fiat CR.42 "Falco" - Answer [relacja]

Cześć,
postanowiłem - głównie za namową Inżynier Magdy - przyłączyć się do tego nowego forum i dać mu szansę. Zakładam, że prowadzą je poważni ludzie i nie zostanie zamknięte po miesiącu. Jako swój wkład zaprezentuję relację z budowy Fiata - będę tu wstawiał zdjęcia częściowo różne niż na kartonworku (relacja [link widoczny dla zalogowanych]).

Relacja z budowy samolotu Fiat CR.42 "Falco" z Answera, projekt p. K. Fiołka. Okładka:

[link widoczny dla zalogowanych]

Model buduje się począwszy od kabiny. Najpierw trzeba złożyć kratownicę z trzech zasadniczych elementów (dwa boczne i jeden górny), które można zrobić z zamieszczonego w wycinance elementu, kupić w Paper Hobby wycięte laserowo lub zwinąć samodzielnie z papierowych rurek. Ja zwijałem boczne kratownice z małych rurek, zaś górną wyciąłem dla porównania z podklejonego na 1mm tek. elementu wycinanki. Kratownica rurkowa wygląda lepiej. W środku jest częściowo zbudowany fotelik (zdjęcia na razie słabe - wkrótce będą lepsze):

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Połączenia zaszpachlowałem, całość pomalowałem żeby się choć trochę odróżniało w kabinie. Na to przyjdą burty kabiny a potem właściwe poszycie kadłuba. Chociaż papierowe rurki zrobiłem samodzielnie a górną ramkę z oryginalnej części to wszystko spasowało się idealnie.

Parę słów o samej wycinance. Tym razem Answer poszedł znacznie dalej pod względem edytorskim i jakościowym w stosunku do wcześniejszych modeli (zresztą już w Me 109 K jest podobnie) - Fiat jest skomplikowany i uszczegółowiony (części kolorowe są na czterech arkuszach B3 plus wręgi na osobnym), rysunki (normalne i trójwymiarowe) załączono na kredowym papierze, wszystko nienagannie wydrukowane (żadnych przesunięć, niedodruków czy różnic kolorów). Model ma bogatą makietę kabiny (drążek sterowniczy składa się z siedmiu części, przed fotelem na podłodze jest rozbudowana kratownica, celownik i tablica są umieszczone na specjalnej kratownicowej konstrukcji), jest makieta silnika, wszystkie powierzchnie sterowe oddzielone w standardzie, rama wiatrochronu klejona z wierzchniej i spodniej części. Jedyne, czego mi brakuje, to bogatszy rys historyczny tego w końcu powszechnego niegdyś samolotu.

Kontury poszycia są delikatne, świetnie zaznaczono trójwymiarową imitację dźwigarów na płatach. Kolorystyka odpowiada temu, co jest na Macchi z AH (jednak bez tych grubych nitów, także plamy maskujące są "pełne"). Delikatnie zaznaczono na spodzie kadłuba otarcia farby. Przykłady z wycinanki:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

pozdrawiam,
TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:20, 18 Lut 2006    Temat postu:

Kilka słów o samolocie:
Fiat CR. 42 powstał jako jednomiejscowy myśliwiec w 1939 roku - twórca Celestino Rosatelli (stąd CR.). Było to rozwinięcie samolotu CR.32 przypominającego do złudzenia słynną Avię B-534 (też silnik rzędowy). Do końca roku 1942 wyprodukowano 1781 samolotów. Jego prędkość maksymalna wynosiła 430 km/h, chociaż opracowano wersję z mocniejszym silnikiem osiagającą rekordową dla dwupłata prędkość 519 km/h. Samolot miał konstrukcję metalową z pokryciem płócienno - metalowym.

CR. 42 Falco (Sokół) stanowił podstawowe wyposażenie włoskiego lotnictwa myśliwskiego na początku wojny, ale też Belgia kupiła 35 samolotów usiłujących bronić kraju przed Niemcami w maju 1940 r. (aż 15 Fiatów padło łupem stukasów na ziemi). Fiaty użytkowały również Węgry i Niemcy oraz Szwecja (72 egz.) skazana na dostawy włoskie wskutek embarga alianckiego (poprzednik CR.42 - Fiat CR.32 został w liczbie 24 egz. sprzedany do Chin, jednak rząd chiński porzucił program użycia Fiata z racji braku odpowiedniego paliwa - mieszanka gazoliny, benzolu i alkoholu).

Fiat CR. 42 pomimo bardzo dobrych właściwości pilotażowych był przestarzały w czasie wojny (jak wszystkie dwupłaty bojowe w tym okresie). Szczególnie zaznaczyło się to już takcie agresji Włoch na Francję (porażki w walkach z D 520) oraz w trakcie udziału Włochów w Bitwie o Anglię (udział nieudolnie dowodzonego ogromnego korpusu "Corpo Aereo Italiano" - w sumie 100 myśliwców, 80 bombowców i kilka innych maszyn stacjonujących w Belgii od października 1940 roku). Później Sokoły były używane jako myśliwce nocne.

Kilka zdjęć:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Dzisiaj pojedyncze Fiaty stoją we Włoszech, Szwecji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:22, 18 Lut 2006    Temat postu:

Dalszy ciąg prac - dla odmiany po fotkach słabych zdjęcia ostre i dokładne (pożyczony aparat), zbliżenia - w rzeczywistości wygląda całkiem dobrze.
W modelu jest dużo niepotrzebnej drobnicy (np. orczyk podzielony na siedem części, to samo drążek sterowy) - aby tego uniknąć robiłem własne części i malowałem. Ze zdjęć kabiny zamieszczonych w monografii In Action wiem, że rama nie była widoczna, kratownica przy fotelu też chyba jest wymyślona. Panele i tablice się zgadzają.
Zdjęcia:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrawiam,
TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:23, 18 Lut 2006    Temat postu:

Przykleiłem poszycie na część kabinową - wszystko pasuje idealnie. Z powodu niedokładnego przymierzania przyciąłem lekko wewnętrzne burty kabiny - później brakło mi dokładnie tyle, ile odciąłem - zamalowałem to. Wręgi musiałem doszlifować lekko - ale to wyłącznie przez poszerzenie ich o obrys samodzielnie robionej kratownicy (przy okazji - słabiutko ją widać w środku - można pominąć).

Muszę pochwalić finezję projektanta - małe sprawy a cieszą. Na przykład - wewnętrzne poszycie kabiny przewidziano od razu jako sklejki dla dwóch bocznych segmentów - odpada kwestia doklejania czegokolwiek; poszycie wewnętrzne jest lekko asymetryczne - jedna część jest dłuższa, druga krótsza, łączenie wychodzi przez to z boku w stosunku do osi samolotu - dzięki temu właściwe poszycie łączy się nie na łączeniu wewnętrznego, ale na jednolitej powierzchni.

Fotki:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:24, 18 Lut 2006    Temat postu:

Samolot rośnie na drożdżach - mam już zasadniczą bryłę kadłuba. Wszystko pasuje świetnie - taka budowa to przyjemność. Dwa błędy jakie znalazłem to: minimalne przesunięcie liń na pierścieniu wchodzącym pod osłonę silnika i przesunięcie kolorów czołowego pierścienia (pierwszego trzeba by solidnie poszukać, drugie widać na zdjęciu). Na szczęście oba problemy skryją się całkowicie pod osłoną silnika. Ponarzekałbym jeszcze na to, że widać czarne linie na poszyciu - przydałoby się poszycie bez konturów w ogóle.

Na zdjęciach widać delikatne cieniowanie 3D - niczego nie tłoczyłem.
Fotki:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Kilka więcej zdjęć na mojej stronie.
TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:25, 18 Lut 2006    Temat postu:

Powstała owiewka za kabiną oraz osłony karabinów - niby niewiele ale sporo miałem z tym roboty. Spasowanie nadal znakomite - szczególnie podoba mi się zgranie kolorów. Grube linie połączeń widać na tych zdjęciach wskutek powiększenia i ekspozycji - na żywo kadłub jest dość płynny i gładki.

Tło i warunki ekspozycji są takie same jak na poprzednich zdjęciach - światło dzienne sporo zmienia.
Zdjęcia:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:27, 18 Lut 2006    Temat postu:

Zbudowałem statecznik pionowy i ster - popychacze powstaną później. Wszystko klei się praktycznie samo - wystarczy za bardzo nie przeszkadzać. Choć jest to dość trudny model to z racji dobrego spasowania będzie dobry prawie dla każdego modelarza. A przy swoim uszczegółowieniu robi naprawdę niemałe wrażenie.

Zdjęcia będę robił odtąd przy sztucznym świetle - choć są przekłamane kolorystycznie to wydają mi się ciekawsze do relacji (w końcu to ma także bawić - nie znaczy być zabawne).
Zdjęcia:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:34, 18 Lut 2006    Temat postu:

Zbudowałem stateczniki i stery, więc nie ma co czekać z pokazaniem ich. Uprzedzając ew. dyskusje odnośnie ich wychylenia rzeknę, że mam fotkę Fiata CR.32 z takim położeniem - nie jest to mój wymysł.

Szybkość powstawania ostatnich detali wynika ze znakomitej jakości opracowania - dość powiedzieć, że żadnego statecznika nie musiałem przycinać żeby dopasowac do kadłuba. Wystarczyło lekkie wyprofilowanie u dołu i dociśnięcie - sami oceńcie spasowanie.
Zdjęcia:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:40, 18 Lut 2006    Temat postu:

Zdjęcia ze wstępem do budowy płatdolnego (który już istnieje):

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:45, 18 Lut 2006    Temat postu:

Pora pokazać płatowiec, który waloryzuję w dwupłatowiec.
Zdjęcia:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 2:48, 18 Lut 2006    Temat postu:

Na ostanich zdjęciach widać część skrzydła górnego, które zbudowałem źle. O ile szkielet wkleiłem odwrotnie celowo (bo i tak go mocno pociąłem) i nie sprawiłoby to kłopotu, o tyle kwestia lotki to moja wpadka. Dzięki uprzejmości autora modelu K. Fiołka być może będę mógł zbudować skrzydło jeszcze raz.
TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mazter
Administrator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 10:11, 18 Lut 2006    Temat postu:

Surprised super... acha jak mozesz to takie info o samolotach piszcie w dokumentacji Very Happy super model...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcinek
Rozpisuje się



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Środa Wlkp

PostWysłany: Sob 12:26, 18 Lut 2006    Temat postu:

Troche szybka relacja ale modelik świetnie wyszedł. Gratóluje.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HakenBush
Administrator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 227
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Malbork

PostWysłany: Sob 13:01, 18 Lut 2006    Temat postu:

No ładnie, ładne malowanie i ekstra to wygląda, i oczywiście chwała dla Inżynier Magdy że tu Tad'a namówiła, i bardzo się cieszę bo forum przez takich ludzi jak Tad będzie się ładnie budować powoli i będzie ekstra.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PanPanek
Ledwo Zaczyna



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piastów k. W-wy

PostWysłany: Sob 16:29, 18 Lut 2006    Temat postu:

Jak zwykle. Mistrzowski model w rękach mistrza. Brawo!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Modelarstwo i nie tylko... Strona Główna -> Karton i Papier Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin