Forum Modelarstwo i nie tylko... Strona Główna Modelarstwo i nie tylko...
Forum Modelarskie, Komputery i Filmy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[Prezentacja] P-47 D-11 Thunderbolt - Orlik

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Modelarstwo i nie tylko... Strona Główna -> Zapowiedzi i Prezentacje nowych modeli
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 17:58, 08 Kwi 2006    Temat postu: [Prezentacja] P-47 D-11 Thunderbolt - Orlik

Witam,
dzięki uprzejmości autora modelu p. Łukasz Fuczka (pozdrawiam) stałem się właścicielem najnowszej wycinanki z Orlika - P-47 D-11 Thunderbolt - zapraszam do prezentacji. Okładka:



Wycinanka nosi numer 30 w serii, wydanie z 07/2006, autorem jest Ł. Fuczek (siatki i grafika), zeszyt obejmuje osiem stron kartonowych z częściami (format A4), jedną stronę zwykłego papieru, pięć stron opisu i rysunków (około 30). Nie ma już czarno-białego postera za to są zdjęcia surówki modelu. Całość w twardych lakierowanych okładkach.

Muszę przyznać, że na ten model czekałem niecierpliwie - wprawdzie na rynku jest sporo Thunderboltów (zestawienie zrobiłem [link widoczny dla zalogowanych]), jednak każdemu czegoś brakowało. Jednego już zrobiłem, ale w planach mam jeszcze kilka...

Zeszyt robi wrażenie swoją grubością i ciężarem, ale malowanie samolotu na pierwszy rzut oka wydaje się dość ubogie. Kiedy się jednak uświadomi, że przedstawia on samolot latający w Europie (gdzie nie stosowano tak bajecznych malowań jak na Pacyfiku), oraz że są dwa warianty do wyboru - wreszcie kiedy się popatrzy na całość dokładnie - to model może tylko zachwycać. Kadłub ma ciemnooliwkowy schemat z czerwonym okapotowaniem i statecznikiem - zielonym lub czerwonym. Przykłady poszycia (nienajlepszy wygląd jest efektem słabego skanowania - celowo zmieniam kontrast i jasność żeby podkreślić pewne sprawy):

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

A tak wyglądają skrzydła, stateczniki i dźwigary:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Kontury części są bardzo delikatne - na okapotowaniu nie ma ich wcale. Nie ma tu niestety żadnej waloryzacji, która tak cieszy moje modelarskie oko. Malowanie jest bardzo realistyczne - druk na wysokim poziomie, również papier (delikatnie woskowany) wydaje się być znakomity.

Samolot buduje się metodą łączenia na obce pióro z zastosowaniem prostego szkieletu w miejscu kabiny. Posiada dobrze rozbudowane wnętrze kabiny (bez przesadnego detalizowania), oddzielone stery, lotki i wychylane klapy oraz płaski zbiornik podkadłubowy. Można wykonać otwarte wnęki karabinów na skrzydłach wraz z ich wyposażeniem (karabiny i taśmy amunicyjne). Do zrobienia jest także silnik, który w tym wypadku dość dobrze widać w gotowym modelu - wygląda tak:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


W samolocie przewidziano rozbudowany szkielet skrzydła, co jest dobrym pomysłem przy tej wielkości - wygląda to tak:

[link widoczny dla zalogowanych]

Znaczącym brakiem jest niedostatek rysunków i opisu części zastosowanych w modelu. Położenia wielu z nich trzeba będzie się domyślić samemu.

Wydawało mi się, że Thunderbolt jest samolotem, w którym nie ma specjalnie wielu części do opracowania w przypadku modelu. Myliłem się. Wycinanka jest dosłownie przeładowana częściami (z tego powodu nie zamieszczono w niej dodatkowych zbiorników paliwa, które autor modelu zaplanował). Nie chodzi tu tylko o dwie wersje malowania (Gabreskiego i Gładycha), ale o wyposażenie wnęk karabinów, podwozia, silnika i dużego w końcu kadłuba.

Kwestia podwozia i wnęk budzi u mnie pewien niedosyt. O ile kółko ogonowe ma rozbudowaną konstrukcję, o tyle podwozie główne wymaga własnej dodatkowej inwencji:

[link widoczny dla zalogowanych]

Pokazane tu ułożenie siłownika jest błędne - w oryginale leżał on płasko we wnęce przełożony przez dźwigary. Inne niedociągnięcia projektu to nieco kontrowersyjne rozwiązanie sterów (bez miejsc na zawias - to wynika z założenia projektowego - można samemu zmienić, ale będzie wygladało poprawnie także w tej formie), brak rur wydechowych (krótsze lub dłuższe ale zawsze były), klapy skrzydłowe nie wchodzą jak powinny pod centropłat przy kadłubie (można je wydłużyć z części odciętej ze skrzydła), ich powierzchnia jest płaska (bez miejsc na zawiasy - chodziło o pewne uproszczenie budowy).

Zalety opracowania to: bardzo dobrze rozwiązane zawieszenie klap skrzydłowych, uszczegółowienie pokryw podwozia, rozbudowane wnęki karabinów i podwozia, szczegółowy silnik i kabina, wysoka jakość graficzna i edytorska. Nie bez znaczenia jest to, że model dobrze oddaje bryłę samolotu (proporcje i kształt części silnikowej, charakterystyczny garb za kabiną).

Bez wątpienia to najlepszy Thunderbolt wśród kartonowych opracowań - nie mam nic więcej do życzenia w zakresie P-47 z tradycyjną kabiną - zdecydowanie jest to kompletny samolot, z wszystkim tym, czego brakowało poprzednikom. Opracowanie oceniam na pełne 10 punktów w prywatnej skali - oceny nie psują wymienione niedociągnięcia, gdyż wszystkie można dość łatwo naprawić. Wkrótce będzie przedmiotem mojej modelarskiej zabawy...

Proponuję jedno zdjęcie surówki zlinkowane z oficjalnej [link widoczny dla zalogowanych] - tam można znaleźć ich więcej:



Kolejna prezentacja będzie dotyczyła Knollera C II z wydawnictwa Answer.
TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcinek
Rozpisuje się



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Środa Wlkp

PostWysłany: Sob 19:17, 08 Kwi 2006    Temat postu:

Szkoda że Orlik nie wydaje więcej pojazdów. Podoba mi się ten samolocik i chyba go kupie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HakenBush
Administrator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 227
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Malbork

PostWysłany: Sob 20:47, 08 Kwi 2006    Temat postu:

Czy Orlik, wydał kiedyś jakis okręt, a samolocik to super.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TAD
Rozpisuje się



Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 12:20, 13 Kwi 2006    Temat postu:

Witam,
chciałbym sprostować jedną bzdurę, którą tu wpisałem - otóż klapy skrzydłowe Thunderbolta są bardzo dobrze zaprojektowane - wchodzą pod część centropłata jak to jest w prawdziwym samolocie. Moja uwaga wzięła się stąd, że nie zrozumiałem zamiarów autora.

Przepraszam wszystkich za wprowadzenie w błąd - szczególnie Ł. Fuczka, który uprzejmie tłumaczył mi to aż dwa razy...
TAD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Modelarstwo i nie tylko... Strona Główna -> Zapowiedzi i Prezentacje nowych modeli Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin